Rengöring av silversmycken

Fick ett litet tips av en kollega på jobbet häromdagen om hur du kan rengöra silversmycken utan att köpa massa dyra medel.

Skriver först hur du gör, men sen har jag ritat en liten bild också :) Det är inte den bästa bilden, men hoppas ni förstår ändå, hehe.


Rengör silversmycke

1) Ta en liten kastrull och en bit aluminiumfolie.

2) Lägg aluminiumfoliet i kastrullen (så den formar sig som en skål ungefär, eller längs med kastrullens kanter).

3) Lägg ner dina smycken i aluminium tillsammans med salt (ganska mycket salt).

4) Häll över vatten så att det täcker smyckena.

5) Knyckla ihopa aluminiumfoliet till en ihålig boll (alltså ska aluminium foliet INTE knycklas ihop till en liten boll som sitter tätt intill smycken).

6) Sätt på platan och låt koka en stund. Du kan lite då och då öppna upp aluminiumfolien och kolla hur smyckena och vattnet ser ut. Är dina smytcken smutsiga kommer du att se att vattnet blivit smutsigt.

Smyckena kanske inte blir 100% rena men dem blir renare eftersom vattnet och saltet tillsammans i värme löser upp smutsen på smyckena.
Jag har testat det med min kollega och det funkade. :)



Kommentarer
Postat av: Svägerskan

Bra tips! Har jag oxå hört ska fungera! :)

2009-09-25 @ 14:19:40
Postat av: Bella

Aah, det funkade bra :) Men är det mycket ingrodd smuts får man testa göra det några gånger. Hehe. Men bättre det än att köpa massa dyra, hälsofarliga medel ju.

2009-09-26 @ 13:45:00
URL: http://thoughtsfromwithin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0