Beslutsångest

Iiih, jag vet inte alls hur eller vad jag ska göra. Jag vill ju gå någon typ av utbildning så att jag får ett bättre jobb, samt ett jobb som jag verkligen har intresse i. Det är inte så att jag inte trivs med att jobba inom hemtjänsten, jag tycker det är trevligt. Men det är för det första bara ett vikarie-jobb, alltså jobbar jag endast vid behov. För det andra så vill jag nog inte jobba med det i hela mitt liv. Men för att få möjlighet till något annat jobb så krävs ju utbildning, måste bara komma på vad jag vill göra. Jag kommer hela tiden på nya idéer och nya roliga yrken, men efter ett tag så känner jag att "nej, det är inte det jag vill". Frågan är då, vad är det jag vill egentligen?

1. Jag vill jobba med människor.

2. Jag vill inte endast sitta på kontor.

Yrken jag funderat kring är: inom vården, barnskötare, lärare, inom butik och hudterapeut.
Vården har jag redan uteslutit, som sagt så är det trevligt men inget framtidsyrke. Barnskötare och lärare kan bli allt för påfrestande samt så tror jag inte jag skulle trivts med det yrket i längden. Butiksjobb kan jag tänka mig är roligt, men då vill jag samtidigt ha lite större beattning som inköpare eller kanske något annat, alltså jag vill inte endast jobba som butiksbiträde. Det senaste yrket hudterapeut låter för tillfället mest lockande, men precis som de andra yrkena så kan mitt intresse falla..

Lite fakta om yrket "hudterapeut":
Som hudterapeut arbetar du med olika behandlingar för ansikte och kropp. Till hudterapeuten kommer människor av olika anledningar, exempelvis för att få hjälp med hudproblem eller för att få skönhetsvård.
Som hudterapeut kan du till exempel vara anställd på en hudvårdssalong, en spa-anläggning, ett friskvårdsinstitut, parfymeriavdelningar på varuhus eller på en frisersalong. Du kan också ha din egen hudvårdssalong.
Som hudterapeut är det viktigt att tycka om att arbeta med människor och att ha känsla för service.

Vad tycker ni? Låter det som något intressant som jag skulle kunna jobba med?

Kommentarer
Postat av: Cassandra

Jag tror faktiskt du skulle passa som hudterapeut, då hade man ju kunnat få mer tips via bloggen kanske? :D Vet hur svårt det är att bestämma sig.. Jag själv känner just nu att jag säkert inte kommer hitta det jobbet jag vill ha (antingen är det för dåligt betalt eller så klarar man inte av det fysiskt eller psykiskt) ..men för pengar så gör man nästan vad som helst i dagsläget "/ Men du fixar det säkert, du är ju en stark och smart tjej :)

2009-09-01 @ 21:05:27
URL: http://chicaz.blogg.se/
Postat av: Bella

Ja, jag tycker det låter jätte kul. Då kan man jobba med allt möjligt som har med skönhet och hälsa att göra. Bra för mig själv också ju. :)

Och självklart så kommer det komma upp intressanta inlägg här på bloggen om jag blir hudterapeut. ;)

Du kommer säker också på något kul och bra snart, men följ mitt råd om att gå direkt till arbetsgivaren och söka jobbet. :) Iallafall om dem inte lagt upp annons, har dem lagt upp annons så ring till dem och fråga allmänt vad jobbet innebär och skicka sen in cv. =)

2009-09-01 @ 21:23:06
URL: http://thoughtsfromwithin.blogg.se/
Postat av: Michael- Jay Andersson

Hej!

Låter bra det där, att du ska bli hudterapeut. Du tar ju hand om folk (vad jag fått för mig) och så har du vänliga händer :P (Fråga inte var jag fick det ifrån). Själv är jag i Köpenhamn där jag pluggar till professionell servitör :p. Det träkiga är att jag blir inte klar förrän om 3 år :P

2009-09-01 @ 21:47:05
Postat av: Bella

Jo, jag trivs ju omkring folk och är väldigt omhändertagande. Ah, så trevligt. Går allt bra då? Hehe, ne, men utbildningarna tar tid, men dem lönar sig ju. =)

2009-09-01 @ 22:01:24
URL: http://thoughtsfromwithin.blogg.se/
Postat av: Anna

Jobbar man i butik så brukar dom ju oftast ha utbildningar så man kan jobba upp sig.

2009-09-02 @ 20:18:30
URL: http://sandtrollet.blogg.se/
Postat av: Bella

Jo, det brukar dem ha. Men dem är svårt att få jobb i butik om man inte har kontakter. Har sökt fler än 10 butiksjobb men ingen har nappat.

2009-09-03 @ 19:38:35
URL: http://thoughtsfromwithin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0