Skala ett okokt ägg

Jag sitter och har såå tråkigt just nu. Så jag gogglar på lite allt möjligt att läsa om, så hittade jag ett litet trix på hur man kan skala ett okokt ägg. Hehe, vet inte vad det ska vara bra för, men kan ju kanske vara en kul sak att göra med barnen eller syskonen.

Material:
Ägg, ättika och ett glas

Gör så här
:

Lägg ett vanligt okokt ägg i ättika. Efter ett tag kan man se att det börjar bildas små bubblor runt skalet. Skalet börjar lösa upp sig och efter ca 1 dygn är det helt borta. Häll försiktigt bort ättikan och ta upp ägget. Det är bara den yttersta hinnan kvar som håller ihop ägget. Du har skalat ett rått ägg!

Förklaring
:

Äggskalet består mest av kalciumkarbonat. Ättikan löser upp skalet men inte hinnan innanför. Hinnan består av protein som inte påverkas av ättikan.

Funderar förresten på att gå ut i köket och kolla om det finns något gott att äta. Jag är sugen på något men vet inte riktigt vad. Och så ska jag tvätta ansiktet med socker, olivolja oc mjölk. =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0